Wednesday, July 16, 2008

Al Fatihah

Dalam asyik menonton debat "hari ini tubuh kerajaan, esok turun harga minyak" masuk beberapa sms. Satu drnya from Azam my dormmate ms kat Teknik Kuantan dulu. Berita yg mengejutkan...1 of our dormmate, Shahrul Azami meninggal dunia pg semlm.Try jugak tanya puncanya....jawapan Azam pendek je "sesak nafas". Ikutkan mmg tak puas hati tp kesudian Azam inform berita tu pun dah cukup baik so oklah. Then, i put an effort forwardkan sms tu pulak pd schoolmates yg lain. Terus pas tu my line jd hotline....sms, call tak putus2...sudahnya smpai kul 1 pg pun masih menjawab call. Pagi td pun tak pasai2 ramai gak member2 yg dah lm x dgr citer call, hai tak sangka la...bila ada berita camni baru la dgr suara masing2, tp tu tanda prihatin & sayang kami pd arwah.

Sebelum tidur smlm, sempat belek album gambar lama, tgk balik gambar kami ngn Shahrul...jumpa something yg Shahrul pernah bg to me ms kami habis sekolah hr tu...terasa sedih pulak tak dpt tgk arwah buat kali terakhir. Apakan daya, arwah berasal dr Kelantan, mungkin dikebumikan disana...maklumat yg ada sikit sgt, susah nak plan apa2.

Lepas habis sekolah, lost contact langsung ngn arwah, masing2 sambung blaja tmpt lain2, pernah terserempak sekali kat KL tp time tu mmg dpt berborak pendek je...time tu hand phone pun tak pakai lagi so lepas jumpa tu, habis cam tu jela.Bila kenangkan balik, benda yg paling special ttg arwah to me is tulisan dia yg mmg cantik sgt...kiranya boleh consider tulisan budak laki tercantik la pernah tgk.

Pemergian arwah menyusul 3 lagi my kwn yg terlebih dahulu dijemput Ilahi....Shawal, Zainudin & Iskandar Masman. Macam tu lah lumrah hidup, sampai masa kita juga akan kembali kepadaNYA....moga roh-roh mereka ditempatkan dikalangan orang2 beriman disisiNYA. InsyaALLAH...Amin.

2 Comments:

  1. Anonymous said...
    Jed..sebak arr aku bkak blog ko nih..ngn lagu yg pasang ni...hmm...maybe aku pon nak share ngn ko n others too...aku antara org paling awal tau pemergian arwah...aku kali terkilan x dpt dok dkt ngn dia masa dia xde...masa kat teknik aku dok sebelah ngn dia..dia tolong aku study addmaths ngn modern maths dr aku slalu failed sampai aku dpt score...lepas dia accident kt UTM dulu aku slalu alik kampung p jguk dia...aku kwn dia yang terakhir yang dia hadir utk majlis perkahwinan...dia dtg masa majlis kawin aku...walau x larat jln...dia dtg dgn dipimpin mak dia...aku mmg close ngn dia...dr skolah and after...tp sbb cbuk sgt keje..tau2 dia dah xde...dia meninggal kul 10mlm...aku dpt tau 10.45 mlm tu jgk...tp aku x dpt p tgk dia...cuma dpt sampaikan kt kwn2 je..sedey bila ingat nasib dia...klu korang dpt tgk keadaan dia lg korang sedey...mmg dia mati sesak nafas dan dikebumikan dekat kampung kluarga dia kat Kg. Pasir Akar, Jerteh Terengganu walaupun dia menetap kat kg. selinsing, kelantan...dia byk kongsi cerita ngn aku...byk sgt memori aku ngn dia...susah senang dia aku tau...dlm dia x sihat dulu...ada jgk manusia yg nak amik kesempatan atas kekurangan dr segi kesihatan dia...dia nak mmg bijak..dlm keadaan dia yang mcm mayat idup masa tu pon..dia buleh atur idop di...dia pernah kata kat aku...walaupun dia duit byk...tp...satu sen pon yang x dpt bagi dia kebahgiaan...masa aku kawin...dia ckp dia nak sgt kawin... tp malangnya...betina tu just mainkan dia kerana duit dia...aku rasa mcm nak share ngn smer org sgala suka duka sahabat kita sorang ni...tp xpelah...biarlah aku simpan memori aku ngn dia...aku byk hutang budi ngn dia...apa pun harap2 sap2 yang baca tulisan aku ni dpt sedekah al-fatihah kat dia...ikut ati byk sgt lagi aku nak tulis pasal shahrul azami ni...tp tahla...rasa sedey palk..sbbnya...masa dia eccident...dr dia coma sampai dia sedar and sebuit nama aku...aku x dpt p jenguk dia...sampailah dia dibawa balik ke kampung bru aku dpt jguk dia...bila dia dah xde pon...aku still x dpt pi lawat jenazah dia...dia meninggal 2 hari sebelum aku balik kampung utk wat majlis lenggang prut wife aku...sorilah najed..aku dah terover use blog ko...
    Najed said...
    thanks syahril for the comment.

    baca komen ko ni mmg rs sedih, aku pun dulu rapat gak ngn dia kat skolah tp pas skolah tu mmg dah leka..lupa kat member. Bila dah jadi camni rs kesal gak...

    takpela, kita masing2 dh ditentukan jalan hidup masing2...we try our best. mn yg dh takde tu doa je dpt dikirim moga 'dia' dpt yg terbaik kat 'sana'. Insyaallah.

    Syahril....feel free 2 visit this blog again & again & again......P

Post a Comment